Praca wielu pośredników oraz biur nieruchomości uległa znaczącej zmianie pod wpływem pandemii koronawirusa. Wielu Inwestorów musi zmierzyć się z nowymi okolicznościami.

Zespół Morizon.pl przygotował zestaw praktycznych porad, które umożliwią skuteczne działanie w nowych warunkach.

Podpowiadamy, jak poradzić sobie w nowej sytuacji, jakie narzędzia wybrać, jak ograniczać kontakty bezpośrednie, dbać o bezpieczeństwo klientów oraz jak sprawnie przeprowadzać transakcje i zawierać nowe umowy.

Stale podtrzymuj kontakt z klientami

Mimo znaczącej zmiany warunków rynkowych, w dalszym ciągu są na nim osoby, które muszą znaleźć nowe mieszkanie. Są również takie, które czekają już na koniec kryzysu, żeby zacząć lub wznowić poszukiwania swojego wymarzonego mieszkania.

Przebywający w domach klienci nierzadko wykorzystują czas kwarantanny przeglądając oferty. W związku z tym warto utrzymywać i aktualizować bieżące oferty. Agenci oraz biura, które zastosują tę zasadę utrzymają klientów w procesie zakupowym i będą przodować w wyścigu o nich, kiedy zagrożenie epidemiczne minie.

Skorzystaj z wideoprezentacji zamiast oglądania mieszkania

Ze względów bezpieczeństwa zaproponuj swoim klientom wideoprezentację mieszkania. Możesz ją poprowadzić bezpośrednio z nieruchomości, a poza klientem może uczestniczyć w niej także właściciel. Może zająć się on wirtualnym oprowadzeniem klienta, a Ty skupisz się na opisywaniu zalet nieruchomości.

Jakie narzędzia wybrać?

Ważnym kryterium jest to, żeby dane narzędzie sprawnie działało na Twoim urządzeniu i było już używane przez klienta – nie będzie to wymagało od niego poświęcenia dodatkowej ilości czasu na instalowanie kolejnej aplikacji.

Przykładami aplikacji, które mogą znacząco przysłużyć się przy prezentowaniu nieruchomości są Messenger, Skype, Google Hangouts czy mniej popularne – Jitsi oraz Zoom.

Dobrym pomysłem jest też przeprowadzenie testu połączenia z klientem przed odwiedzeniem nieruchomości lub zaproszeniem właściciela do wideokonwersacji. Sprawdź jakość obrazu wideo, połączenie internetowe oraz działanie funkcji zmieniającej kamerę z przedniej na tylną.

Jak prezentować nieruchomość?

Dobrym pomysłem jest regularne pytanie zainteresowanego nieruchomością klienta, czy odpowiada mu to, co widzi i co jeszcze chciałby zobaczyć dokładniej. Pokaż wnętrza szafek, lodówek i innych sprzętów – oczywiście jeśli wiadomo, co będzie można zobaczyć w środku.

Zwracaj uwagę na reakcję potencjalnego klienta na poszczególne elementy nieruchomości. Możesz dzięki temu wyprzedzić ewentualne pytania i z miejsca wyjaśnić sporne kwestie.

Zminimalizuj kontakty bezpośrednie

Praca pośrednika nieruchomości opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem. Niestety, w dobie koronawirusa, powinien być on ograniczony. Jak zatem zminimalizować bezpośrednie kontakty z klientami i innymi osobami, aby zapewnić sobie i innym bezpieczeństwo?

  1. Telefonuj do obecnych klientów i weryfikuj zainteresowanie dzwoniących. Utrzymuj również stały kontakt mailowy.
  2. Zachowaj rozwagę podczas prezentowania nieruchomości na żywo. Poproś klienta, by w miarę możliwości przybył na spotkanie samodzielnie i zachowaj wszelkie środków ostrożności.
  3. Spotykaj się z klientami w biurze tylko pojedynczo. Umów się na konkretną godzinę i spróbuj wydzielić dla klienta bezpieczną strefę ze stolikiem i krzesełkiem, z dala od innych pracowników.
  4. Poproś właściciela o przygotowanie zdjęć nieruchomości. W sytuacji, gdy nie możesz pokazać nieruchomości, bo ograniczasz kontakty z innymi osobami bądź w mieszkaniu przebywają domownicy, poproś właściciela o możliwość wykonania zdjęć lub nagrania filmu.

Sprawy prawne obsłuż bez wychodzenia z domu

Unikanie kontaktu bezpośredniego oraz ograniczenia w pracy urzędów i sądów często nie oznaczają zupełnego zawieszenia Twojej działalności, a jedynie wymusza nieco inną formę kontaktu. Część spraw prawnych związanych z podpisywaniem umów można zrealizować zdalnie, bo pozwala na to polskie prawo.

Dla przykładu, możesz:

  1. Zawrzeć zdalnie umowę pośrednictwa;
  2. Umówić się z notariuszem poza siedzibą kancelarii oraz zadbać o pełnomocnictwo, kiedy zawierasz umowę sprzedaży;
  3. Zawrzeć umowę przedwstępną ustnie;
  4. Zawrzeć ustnie umowę najmu lokalu mieszkalnego

Zadbaj o odpowiedni marketing i komunikację – dziś jest to szczególnie istotne

  1. Daj znać, że działasz – strona internetowa, newsletter i spersonalizowane e-maile, a także Facebook, Twitter czy Instagram. Każdy sposób jest dobry, by zapewnić kontrahentów, że twoje biuro nadal działa i daje sobie radę!
  2. Pozostań w kontakcie – spokojnie i rzeczowo odpowiadaj na pytania zadawane przez telefon, e-mail czy Skype. Dokładnie tłumacz, dlaczego w swojej pracy zachowujesz najwyższe środki ostrożności i zachowaj stałe godziny pracy.
  3. Poinformuj klientów o możliwości pracy zdalnej – dobrym pomysłem będzie skorzystanie z mediów społecznościowych, które umożliwiają np. zorganizowanie internetowej prezentacji dla kilku zainteresowanych osób.
  4. Pomóż zorientować się w nowej sytuacji – przygotuj się na szereg pytań od mniej lub bardziej zdezorientowanych klientów. Mogą one dotyczyć m.in. możliwości zawierania umów “twarzą w twarz”, a także aktualnych warunków udzielania kredytów.
  5. Rozwiązuj problemy na bieżąco – jeżeli w trudnej sytuacji okażesz troskę o potrzeby klientów, istnieje duża szansa na to, że wytworzone w ten sposób zaufanie zaprocentuje w późniejszym czasie.
  6. Informuj o utrzymywaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa – zachowanie nadzwyczajnych standardów bezpieczeństwa jest oczywiste dla każdego pośrednika, ale mimo tego warto o tym stale przypominać.

Tekst jest fragmentem artykułu “Koronawirus a praca pośrednika nieruchomości – narzędzia, porady prawne, informacje praktyczne”. Więcej o pracy pośrednika nieruchomości w czasach koronawirusa przeczytasz na blogu Morizon.