Jak skutecznie zaprezentować nieruchomość na wirtualnym spacerze?

Wirtualny spacer to prezentacja wykorzystująca zdjęcia sferyczne. Dzięki fotografiom panoramicznym możesz zaprezentować swoją nieruchomość w 360 stopniach. Użytkownik prezentacji poprzez ruchy myszką lub strzałkami na klawiaturze ma możliwość rozejrzenia się w dowolnym kierunku danego pomieszczenia. Spacery 3d z powodzeniem wykorzystywane są już od kilku lat do prezentacji nowych nieruchomości, oraz coraz częściej obiektów z drugiej ręki.

Jeśli zlecasz wykonanie wirtualnego spaceru po swojej nieruchomości na sprzedaż, warto pamiętać o kilku podstawowych sprawach, aby prezentacja była skuteczna. Tzn. zachęciła potencjalnego kupca do obejrzenia nieruchomości w świecie rzeczywistym lub nakłoniła do kontaktu z Tobą.

 

Przygotowując nieruchomość do wirtualnego spaceru,
warto pamiętać o następujących elementach:

1. Porządek

Absolutna podstawa. Posprzątaj w całości wszystkie pomieszczenia, które będą sfotografowane. Zasada ta dotyczy również miejsc na zewnątrz i terenów je okalających. Pamiętaj, że widok aparatu obejmuje całą scenę dookoła. Warto, zatem przed realizacją zdjęć, stanąć w miejscu statywu oraz następnie umieścić oczy na wysokości obiektywu. Na końcu wykonaj pełny obrót swojego ciała. W ten sposób zobaczysz wszystko to, co zarejestruje matryca aparatu. Ponadto, od razu dowiesz się, które zbędne przedmioty należy usunąć, a które np. wymienić lub naprawić. Powtórz tą technikę w każdym z miejsc, w którym fotograf umieści statyw z aparatem.

Dodatkową zaletą takiego działania, jest przewidywalność finalnej prezentacji. Jeśli przed wykonaniem spaceru 360 wiesz, co dokładnie będzie na nim widać i z jakiej perspektywy, masz dużą kontrolę nad końcowym rezultatem zdjęć. To z kolei oznacza, że w elastyczny sposób możesz podkreślić zalety Twojej nieruchomości.

2. Wystrój wnętrza

Ile razy możesz zrobić pierwsze wrażenie? W przypadku wirtualnego spaceru sprawa ma się identycznie. Pierwsze kilka sekund od włączenia wirtualnej aplikacji decyduje niejednokrotnie, czy zwiedzający będzie pragnął zwiedzać dalej (wirtualnie i w świecie realnym), czy też wciśnie mały krzyżyk w rogu ekranu i rozpocznie nowe poszukiwania. Zatroszcz się o jak najkorzystniejsze oblicze oferowanej nieruchomości. Z wyglądem wnętrz jest podobnie jak z pierwszą randką, na którą umawia się kobieta. Myje włosy, maluje się i ubiera w atrakcyjny strój. Poświęca dużo czasu i energii, aby każdy element jej garderoby i dodatków był dobrze skomponowany. Pragnie wyglądać olśniewająco. Niejednokrotnie od tej pierwszej randki zależy, czy zostanie zaproszona na drugie spotkanie.

Postaraj się, aby potencjalny kupiec/najemca Twojej nieruchomości, po pierwszym spotkaniu (w wirtualnym spacerze) nie mógł doczekać się drugiej randki (obejrzeć nieruchomość na żywo).

Wiele elementów możesz przygotować we własnym zakresie. Uporządkować przedmioty, postawić kwiaty czy umyć okna. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach, skorzystaj z profesjonalnej pomocy. Coraz bardziej popularna staje się w Polsce usługa home stagingu. Osoba, która na co dzień zajmuje się przygotowaniem nieruchomości na sprzedaż i wynajem, w fachowy sposób wydobędzie największe atuty Twojego miejsca. Ponadto, może również ukryć to, z czego w naszej nieruchomości dumni nie jesteśmy.

Dobrym pomysłem jest także poinformowanie home stagera o tym, że nieruchomość przygotowywana jest do spaceru 3d. Wskaż konkretne miejsca, w których będzie umiejscowiony aparat (metoda opisana w punkcie nr 1).

3. Światło

Nosisz je w sobie. Twoja nieruchomość również. Pod warunkiem, że zainwestujesz kilka minut, aby sprawdzić stan i jakość oświetlenia. Upewnij się, że wszelkie lampki, żyrandole i kinkiety posiadają sprawne żarówki. Planując sfotografowanie obiektu w konkretnym klimacie, np. przy zachodzącym słońcu, warto rozważyć sprawdzenie wnętrza o określonej godzinie i porze dnia.

Bogatszy w taką wiedzę, możesz zaplanować zdjęcia np. o godz. 21.00, kiedy to słońce daje ciepłe, plastyczne światło z długimi cieniami. To one podkreślają przestrzeń Twojego salonu. Zaproś do tego etapu również home stagera. Prawdopodobnie doradzi rozwiązana w konkretnych warunkach oświetleniowych, np. wkręci żarówki o cieplejszej temperaturze barwowej.

4. Od ogółu do szczegółu

Jedna z zasad przy tworzeniu filmów stanowi, aby rozpoczynać otwarcie nowego planu przy pomocy szerokiego ujęcia. Dopiero po zapoznaniu oglądającego z ogólnym rzutem miejsca, w którym się znajduje, można przejść do zbliżeń i detali. Warto o tej zasadzie pamiętać przy promowaniu nieruchomości na wirtualnym spacerze. Bardzo często dobrze przygotowane wnętrza, posiadają ciekawe elementy wyposażenia jak np. stylowe przedmioty. Wykonaj standardowe zdjęcia, a następnie dodaj je do wirtualnego spaceru.

Ponadto, zdjęcia możesz również umieścić na jednej stronie z wirtualnym spacerem, aby ukazać te elementy, które wato pokazać w dużym przybliżeniu, np. świece, wazony, lampy itd. Starannie przygotowana nieruchomość do zdjęć panoramicznych to także dobra okazja do zrobienia standardowych fotografii.

5. Realizacja

Ostatni odcinek to faza realizacji. Jeśli dobrze wykonaliśmy etap przygotowań, pozostaje już tylko zrealizować to, co zaplanowaliśmy. Zarezerwuj ok. 30 % czasu więcej, niż założyłeś na wykonie zdjęć. Sfotografowanie średniej wielkości dwupokojowego apartamentu, na który przewidzieliśmy 9 zdjęć panoramicznych, zajmie ok. od 1 do 2 godzin.

 

Ps.
W kolejnym wpisie napiszę o tym, gdzie warto umieść wirtualny spacer po nieruchomości, aby przyśpieszyć czas sprzedaży. Jeśli masz jakieś pytania, albo potrzebujesz podpowiedzi, napisz w komentarzu, w jaki sposób mógłbym Tobie pomóc?

 

Autor artykułu

seweryn-pietrucha

Seweryn Pietrucha

Entuzjasta rozwiązań interaktywnych, Rekomendowany Fotograf Google w firmie 3dtrip